april 25, 2005

Strijdend ten onder

Van vrijdagavond t/m zondagmiddag heb ik meegedaan aan het weekendtoernooi te Groningen. Ik wilde dit keer proberen het toernooi te spelen zonder remises. Dit is gelukt, alleen won ik er maar twee en verloor ik er drie en had ik zaterdagavond een bye. Overigens heb ik wel een aantal mooie partijen gespeeld:

Vrijdagavond met wit tegen Wim Krijnen. Ik kwam een kwaliteit voor en besloot de partij met een mooi offer, waarna Wim of zijn dame zou verliezen of mat zou gaan. 1 uit 1 dus.

Zaterdag eerst tegen de als tweede geplaatste Mehran Kamali verloren met zwart. 1 uit 2
Zaterdagmiddag met wit verloren tegen gedeeld eerste Windesheim 2005 Sebas Beumer. Dit is volgens mij een groot talent. In de analyse zag hij allerlei varianten. Ook Bob Beeke kwam nog even meeanalyseren. Te laat gerokkeerd, zijn loper onderschat..

Zondagmorgen met zwart tegen Menno Steensma, ook een jeugdspeler, maar nog niet zo sterk. Hiervan won ik door mijn partij rustig op te zetten en mijn voordeel uit te buiten. Menno probeerde middels een paardoffer mij mat te zetten, maar dat kon ik pareren en met mijn prachtige loperpaar won ik de partij. 2 uit 4

Zondagmiddag moest ik tegen de als derde geplaatste Hans Kluck. Rokkeerde ik in de derde partij te laat, nu eigenlijk te vroeg. Te optimistisch offerde ik een loper, waar ik beter een pion had kunnen offeren. Dan hadden we ongelijke lopers gehad met kans op remise. 2 uit 5

Overigens doen Mehran Kamali, Sebas Beumer en Menno Steensma in de meivakantie mee met het Nederlands kampioenschap voor de jeugd te Schagen.

Gedeeld 39e van de 67 ben ik geworden met 2.5 uit 6 inclusief de bye op zaterdagavond.

Clubgenoot Sybren deed het een stuk beter. Gedeeld dertiende en een ratingprijs.

Gelukkig kan ik vrijdag de 90 euro voor de tweede groep Jannes Bokaal ophalen.

Vanavond weer clubavond